Van Magento1 naar WooCommerce

door | 3 maart 2021

Gemakkelijk overstappen van Magento1 naar WooCommerce, kan dat?

Was Magento1 technisch al niet eenvoudig, Magento2 is nog een stuk complexer en stelt hoge eisen aan de kennis van de ontwikkelaar en aan de server-omgeving. Het lijkt misschien een logische stap van Magento1 naar Magento2, maar is het dat ook voor de MKB-er die nog steeds geen keuze heeft gemaakt? Magento2 richt zich steeds meer op de grotere webwinkels, waardoor het voor de MKB-er steeds moeilijker (en duurder) wordt. Redenen waarom onze Magento1 klanten erg laat zijn met overstappen.

Pilot: Van Magento1 naar Magento2

Bij WebZakenAdvies hebben we het afgelopen jaar een pilot gedraaid met Magento2 voor een Magento1 klant. Tijdens een lange proefperiode in een testomgeving bleek Magento 2.3 eerst een probleem te vormen met één van de plugins (kassa-plugin), vanwege de multi-magazijn uitbreiding. Extra handicap was de coronacrisis, die één en ander vertraagde in de oplossing van deze plugin-problemen, waardoor de pilot ca. 8 maanden heeft geduurd. Toen dit uiteindelijk werkte en al besloten was om live te gaan, kwam net weer een nieuwe versie, Magento 2.4 uit. Hierin bleek de zoekmethode dusdanig te zijn aangepast dat de hostingfaciliteiten niet meer toereikend waren. De keuze was toen: live gaan met Magento 2.3, in de wetenschap dat de upgrade naar Magento 2.4 er voorlopig niet in zou zitten, òf alsnog compleet opnieuw beginnen in een andere omgeving. Een bijzonder lastige keuze, want de testsite was klaar voor livegang en er was al veel tijd verloren.

Pilot: van Magento1 naar WooCommerce

Omdat met Magento 2.3 de weg naar de toekomst op slot kwam te zitten, is uiteindelijk alsnog besloten om te kijken naar alternatieven. Waar Magento1 destijds een logische keuze was voor een professionele webshop, zijn in de afgelopen jaren diverse andere webshop-omgevingen opgekomen die ook steeds professioneler werden. De keuze viel uiteindelijk op WooCommerce, een plugin onder WordPress. Wanneer de juiste templates worden gebruikt en een aantal aanvullende plugins, is hiermee een volwaardig vergelijkbare webshop te bouwen.

De leverancier van het Magento2 thema had ditzelfde thema beschikbaar voor WordPress/WooCommerce, daarmee was het mogelijk om een webshop te maken die er voor de klant vrijwel gelijk uitziet.

Een nieuwe pilot werd gestart met WooCommerce, waarbij alle producten, klanten e.d. zijn geconverteerd vanuit de Magento1 omgeving. Er werd voor WooCommerce ook een kassa-plugin gevonden (met meer mogelijkheden dan die van Magento). Al heel snel was de testsite klaar. Na slechts 5 weken konden we alsnog live gaan.

WooCommerce: even wennen

Het is eventjes wennen met WooCommerce. Waar Magento een complete webwinkelsoftware is, die je naar wens nog uitbreidt met enkele plugins, is WordPress een soort basisframe waarbij je met een enórme hoeveelheid plugin’s je uiteindelijke website bouwt naar wens. WooCommerce is de eerste plugin die je installeert om een webshop te bouwen. Daarna volgen er nog een flink aantal, voor verschillende taken (seo-optimalisatie, caching, toegangsrechten, contactformulier, productfeed voor Google, enz.) Voor iedere taak is ruime keuze aan plugin’s. Het is de kunst om kwalitatief goede en goed onderhouden plugin’s te vinden, die goed met elkaar kunnen samenwerken. De administratieve gebruikers-schermen zien er doorgaans wat rommeliger uit omdat iedere plugin een deel van de user-interface zelf ontwerpt en omdat doorgaans iedere plugin een eigen menu-ingang heeft.

WooCommerce voor MKB even goed bruikbaar als Magento

Uiteraard zijn er de nodige verschillen tussen Magento. De uiteindelijke bezoekers-ervaring op de webshop kan echter hetzelfde zijn. Jaren geleden was één van de sterke kanten van Magento dat het goed scoorde in Google zoekresultaten. Anno nu kan WooCommerce even goed scoren. De onderliggende database structuur van WooCommerce is wel heel anders. Daardoor kan de performance wel achteruitgaan als de webshop erg groot wordt. Een tweede pilot met een webshop met erg veel artikelen wees echter uit dat 10.000 producten geen probleem is, dus die grens is niet snel bereikt. Door de grote populariteit van WooCommerce en de enorme hoeveelheid beschikbare plugin’s zijn voor veel specifieke toepassingen oplossingen beschikbaar. Wie nog met Magento 1 werkt zal merken dat veel nieuwe behoeftes / eisen gemakkelijk(er) realiseerbaar zijn in WooCommerce.

Conclusie

Onze conclusie is dat WooCommerce voor het MKB een volwaardig alternatief is geworden voor Magento, tegen lagere kosten.

We hebben daarom besloten (in overleg met onze Magento1 klanten) om hen allemaal over te zetten naar WooCommerce.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *